25 March 2013

Senarai Kesyukuran Yang Semua Mesti Buat

Let me tell you now, you’re the lucky one.
Let me tell you now, you’re the lucky one.
Let me tell you now, you’re the lucky one, oh, oh, oh.
And they’ll tell you now, you’re the lucky one.
Yeah, they’ll tell you now, you’re the lucky one.



1- Saya bersyukur dikurniakan keluarga yang cukup. Ayah yang selalu tanya duit belanja ada ke tak even baru 2 hari lepas masukan duit. Nasib dapat anak yang jujur macam I ni. Ehem. Dan Umi yang jadi bestfriend tak kira apa juga situasi selalu melawakkan diri untuk anak-anak dia. And last but not least 4 orang kakak yang ermmmm...ok la best jugak.

2- Saya bersyukur dikurniakan tubuh badan yang sihat. Walaupun muka tak pan-asian ke european mix with meditaraneean ke or wadehell mix with wadeva tapi alhamdulilah mata sihat tak yah pakai spek dah, hidung dapat bau, mulut dapat bercakap merasa, makan etc. Semua cukup sifat sempurna. Syukur ya Allah. Bila tengok balik macam banyak pulak Allah berikan kat kita tapi kita kurang memberi balik kat Allah. So sad.

3- Saya bersyukur walaupun tak dapat pakai henset mahal tapi hasil kerja summer haritu dapat la beli henset canggih sikit. Boleh instag, twitter and all merapu social networks. Boleh hari-hari whatsapp dengan akak I and hantar pics bagai siap rakaman suara umi I nyanyi and etc. 

4- Saya bersyukur dapat study kat Egypt even tempat dia macam apa je and hari-hari kena deal and handle dengan arab yang macam penyangak sangat perangai. Saya tahu ramai tak dapat peluang belajar obersea gini tapi ingatlah "hujan batu dinegeri orang, hujan emas dinegeri sendiri". Rasa macam tu kot peribahsa dia. Lama dah tinggalkan sekolah menengah. Correct me kalau I salah.

5- Saya bersyukur dapat bangun pagi makan pancake dengan madu tanpa hiraukan perkara lain sambil layan modern family sedas sebelum ke kelas.

6- Saya bersyukur dapat pergi gym hari-hari untuk mengeluarkan peluh jantan.

7- Saya bersyukur dapat didikan agama yang cukup dari ayah umi and kakak serta cikgu sekolah. Kakak I garang gila ajar mengaji Quran. 

8- Saya bersyukur lahir sebagai orang Islam.

9- Saya bersyukur dapat beli kasut leather H&M warna brown kat city star hari tu. Sebab kasut I dah kena makan dengana kulat. Attention to myself, next time tak yah beli kasut baldu kalau tak reti jaga. Betul kata abang ipar I la, kasut baldu tak tahan lama.

10- Saya bersyukur Allah bagi hati ni lembut. Kalau nak buat jahat kat orang rasa macam tak sampai hati. Bila tengking-tengking kawan rasa menyesal plak. Lepas tu suara dah crack nak nangis. Booooo

11- Saya bersyukur saya jadi lelaki. Sebab kalau jadi pompuan nak kena pakai bra, kena pikir pasal menstrual cycle and it's so gross, kena pregnant lagi. Arghhh tak sanggup. Kalau laki boleh shirtless kat pantai. Tak yah risau sangat pasal aurat. Alhamdulilah

12- Saya bersyukur dapat rambut yang sihat dan cantik dipuji beberapa kali oleh orang-orang kat Egypt ni. Alhamdulilah diberi kesedaran untuk menjaga rambut sebab dulu memang malas nak jaga rambut sampai dah kaler oren rambut sebab bukan dye tapi rambut rosak.

13- Saya bersyukur dapat tinggal kat rumah yang boleh berlindung dari panas dan hujan. Kadang-kadang bila jalan kat Egypt ni selalu sangat nampak ada orang bina rumah tepi jalan atau dalam bangunan lama pakai kotak dan kayu playwood and tinggal 6-7 beranak dalam rumah yang sempit tu.

14- Saya bersyukur tinggal dan menjadi warga negara Malaysia.

15- Saya bersyukur muka saya ialah muka orang Asia. 

16- Saya bersyukur saya tiada penyakit kronik. Just resdung je.

17- Saya bersyukur ada lagi yang masih klik blog ni. Heee thanks.

18- Saya bersyukur ada orang sayang saya setiap hari.

19- Saya bersyukur anda masih tak bosan baca entri ni.

20- Saya bersyukur ada baju yang cantik dan seluar yang masih muat dipakai. Dalam erti kata lain saya masih tak gemok lagi.

21- Saya bersyukur akhir bulan 5 ni saya bakal dapat 2 orang abang sebab saya tak pernah ada abang dalam hidup ni.

22- Saya bersyukur dapat naik kapal terbang setiap kali nak pulang ke Malaysia.

23- Saya bersyukur doktor-doktor kat Egypt ni tak sombong memberi tunjuk ajar dalam bidang perubatan.

24- Saya bersyukur saya tak pernah dapat doktor yang garang and soal suruh tulis apa-apa dekat depan masa kuliah. Sebab saya takut nak ke depan jawab soalan.

25- Saya bersyukur dikurniakan metabolism yang tinggi dalam badan. Kalau demam mesti sembuh cepat. Saya juga sangat hyperactive masa kecik-kecik. Thank you Allah.

26- Saya bersyukur setiap kali balik Malaysia mesti ayah dan akak-akak belikan baju baru untuk saya.

27- Saya bersyukur tangan saya kecik macam baby walaupun sering diperkotak-katikan oleh coach gym saya serta rakan-rakan yang kurang memabantu mengatakan dan memanggil saya "baby's hands". Ermmm ada aku kesah plak.!

28- Saya bersyukur saya dah pandai masak kari, sambal, sup ayam, goreng-menggoreng, dan goreng sayur atas bantuan skype dan whatsapp dari alang saya.

29- Saya bersyukur dapat bersekolah di sekolah yang tak sama dengan akak-akak saya sebab kalau satu sekolah dengan akak macam tak best. Thanks ayah sebab memisahkan kami. hehehehe.

30- Saya bersyukur dapat masuk Universiti Mansoura yang top 3 dekat Egypt and top 10 di benua Africa.

31- Saya bersyukur masih lagi diberikan kesempatan dan masa untuk update blog.

32- Saya bersyukur akak saya dah nak kahwin sebab nanti akan dapat anak buah yang comel-comel. I love babies.

33- Saya bersyukur dengan body frame dan figure badan saya sebab senang pilih baju and kasut.

34- Saya bersyukur dapat banyak pengalaman dan belajar budaya masyarakat arab kat sini.

35- Saya bersyukur dapat merasa masakan arab kat Egypt ni.

36- Saya bersyukur dapat beli lotion vaseline tadi dengan harga murah kat Egypt ni.


Sangat banyak nak tulis and kadang-kadang kita lupa yang kita jarang bersyukur atas nikmat yang tuhan beri. Bila tengok sekeliling memang jeles dengan apa yang orang lain ada. Kekayaan, kemewahan, kecantikan paras rupa and etc. tapi bila kita tengok orang yang lagi susah dari kita insyallah otomatik kita menjadi hamba yang bersyukur atas apa yang kita ada sekarang ni. Sebab manusia kan tak pernah nak puas dengan apa yang dia ada. Kadang-kadang rasa macam dah berlebihan plak nikmat yang Allah berikan kat kita ni.

Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud :
"Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab."
(Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)




No comments: